Vrijwilliger Ronald Moeskops over zijn fascinatie voor het ziekenhuis

“Het ‘gewone’ contact kan voor patiënten ontzettend belangrijk zijn”

“Wat een topatleten, die artsen en verpleegkundigen. Toen er in 1985 een aneurysma in mijn buik scheurde, liep het dankzij hen goed af. Na die tijd in het ziekenhuis werd het zaadje voor vrijwilligerswerk geplant”, vertelt Ronald Moeskops.

“Ik ben inmiddels 75 jaar oud, getrouwd, woon in Bergen, heb drie dochters en twee kleinkinderen. In mijn werkende leven was ik actief in het basisonderwijs. Eerst als onderwijzer, later als directeur. Tot aan het aneurysma had ik trouwens nog nooit een ziektedag gehad. Ik kende mijn huisarts niet eens. Gelukkig is het goed afgelopen; ik behoor tot de kleine groep mensen die het in zo’n geval toch redt.”

Een prachtig bedrijf

“In het ziekenhuis heb ik een spannende én prachtige tijd gehad. Terwijl ik er (eerst) nauwelijks weet van had, gebeurde er van alles om me heen om de kansen op herstel te vergroten. Ik was diep onder de indruk. Na drie weken mocht ik naar huis, en ook daar overdacht ik wat een prachtig bedrijf zo’n ziekenhuis eigenlijk is. Het moet toch heerlijk zijn om er in teamverband alles aan te doen om ervoor te zorgen dat het ‘beter’ gaat met een patiënt? Dus ik nam me voor om, als ik niet meer hoefde te werken, naar het MCA te gaan om te vragen of ze me daar als vrijwilliger konden gebruiken.”

Twintig jaar patiëntenvervoer

“Dat moment kwam jaren later. Ik werd patiëntenvervoerder. Als je eigen zieke vader, moeder, broer, zus of vriend ziek is, wil je het allerbeste. Zo benaderde ik ook de patiënt die ik moest vervoeren. Soms behoedzaam, uiterst stil en voorzichtig, maar ook wel met een praatje tijdens of na de rit.

Voor veel patiënten is zo’n ziekenhuisgebeuren niet gemakkelijk. Ze zijn bang, verdrietig, voelen zich eenzaam. Door nauwelijks zelf wat te zeggen, maar wel belangstelling te hebben voor wat de patiënt nu zo bezig houdt, doe je dan je werk. Ik hoorde ik tot mijn stomme verbazing later hoe belangrijk dat “gewone contact” voor sommigen is geweest.”

Op een eenvoudige manier veel betekenen

“Zodra je de tv aan zet, zie je nogal wat ellende in de wereld. Vaak bedenk ik me dan dat wij in Nederland toch maar boffen. Wat zijn de voorzieningen hier goed (in het algemeen). En ook ik heb het goed. Ik ben niet rijk en niet arm, maar voel mij rijk met dit land. Ik ben redelijk gezond en heb genoeg tijd om ook voor anderen iets te doen. Dat doe ik dan ook van harte. Het is toch mooi dat je op een eenvoudige manier zoveel kunt betekenen voor een ander? En het kost je alleen maar ‘wat’ vrije tijd.

Bovendien zorgt het voor structuur in de invulling van je week. Ontzettend veel mensen doen in Nederland vrijwilligerswerk. Gelukkig maar. Ik hoop het zelf nog heel wat jaartjes te kunnen en mogen doen. Het ziekenhuis en de patiënten (of de school, kerk, sportclub) zijn er blij mee. En ik ook!”

Meld je vrijblijvend aan

Weet je niet goed waar je moet beginnen? Of weet je al precies wat je wilt?
In allebei de gevallen helpen we je graag.

Meld je aan als vrijwilliger en volg de stappen hieronder:
vul het aanmeldformulier in. Wij nemen daarna contact met je op.
Om verder te praten, op locatie of telefonisch.
Samen zoeken we naar wat jij wilt. En maken we vervolgafspraken.

Of neem contact op met Irene Min via 06 26 04 20 56 of via imin@stichtingmariankaij.nl

Aanmelden als zorg0rganisatie

Het begint met maatwerk en oog hebben voor mensen. We pakken jouw vragen projectmatig op, denken strategisch mee en helpen pionieren. We zoeken de juiste vrijwilligers voor jouw vraag, nemen de uitvoering op ons en ontzorgen jouw organisatie.

Neem via het onderstaande formulier contact op:

Samen zoeken we naar wat jij wilt. En maken we vervolgafspraken. Stichting Marian Kaij neemt binnen 10 dagen contact met je op om je interesse te peilen. Daarna maken we concrete afspraken.

Aanmelden als vrijwilliger

Weet je niet goed waar je moet beginnen? Of weet je al precies wat je wil? In allebei de gevallen helpen we je graag.

Meld je aan als vrijwilliger en volg de stappen hieronder: vul het aanmeldformulier in.